tisdag, december 14, 2010

I natt kommer tandfén...

Nu händer här grejer! Jag skrev ju för ett tag sedan att tandläkaren kände att Filip hade två lösa tänder. Den ena har vuxit sig fast lite grann igen medan den andra blivit lösare och lösare och senaste veckan varit så lös att jag nästan ryst när jag vickat på den... Man har liksom kunnat lägga den ner åt ena hållet. Och så i eftermiddags hörde jag plötsligt på köksbänken bredvid mig - "En tand, mamma!" Och där var den ju! "Den bara ramlade ut", sa en förvånad och mycket stolt liten kille som genast insåg att det var tur han inte tappade den en stund tidigare när vi var ute i snön!


Filip har sett fram emot denna premiärtand med skräckblandad förtjusning. Lite spännande att vara så stor att man börjar tappa tänder. Lite skräck efter att vi bad kusin Sara, 9 år, berätta om tandfén och hon i stället drog historien om när hon dragit ut sina tänder så att blodet nästan sprutat :) Tandfén var bara en parentes i den storyn!

Men vem är egentligen tandfén? Saras lillebror som är 7 år trodde sist vi sågs att hon ser ut som en döskalle. Eller möjligtvis en häxa. Då blev Filips ögon ännu större och jag klädde samma kväll ut mig till tandfén. Tryckte i Vilmas bubbelgumsrosa prinsessklänning med tyll i byxkanten, satte ett fjäderdiadem med vajande pärlor på huvudet och tog det vita trollspöt i handen. Sedan skuttade jag med lätta steg in till Filip och kvittrade en snabbt improviserad sång om tänder och guldpengar och även fast han flinade åt sin tokiga mamma (som Vilma tyckte såg "kasig" = knasig, ut) så tror jag nog att han hellre köpte min tandfé än den svarta :)

Förresten såg jag henne nyss. Tandfén. Just i kväll var hon dock väldigt snarlik min Erik. Tanden är nu bytt mot en guldpeng (tur vi hade mynt hemma, tänk om vi fått knöla in en tjuga i en plastpåse och ner i glaset!) och känner jag min äldste son rätt så vaknar han i morgon på tok för tidigt nyfiken som han är.

Och glaset, det fick efter en stunds velande stå kvar i köket. Varken Filip eller Vilma var när det väl kom till kritan sugna på nattligt besök av en främmande fe...

1 kommentar:

SandraS sa...

Jona och Filip diskuterade tandfén igår här hemma...hur hon såg ut och hur hon gjorde och så... de har bestämt att de ska smyga på henne nästa gång, de ska lägga stora saker under täcket i sängen så hon tror att någon är där och sedan ska de gömma sig i rummet, så var beredda =) Godingar!! KRAM